• " De BAN "

    Schilderij "Het pannetje van Wijnjewoude".

    Tijdens een van onze oppasvakanties in Wijnjewoude vond ik in de bagger van een uitgebaggerde sloot aan de Jan Hofswykweg een oud braadpannetje. Een tweetal weken later heb ik met een greep de bagger nog eens omgewoeld om te kijken of er nog meer te vinden was. Ik vond toen glasscherven, een oud flesje ( bier?) , een porseleinen isolator, enkele glazen stuiters en zelfs een paar gesmede spijkers.Thuis gekomen heb ik de voorwerpen op een plank gelegd. Wat eierschalen en een oude lepel maakten het tot een fraai stilleven. (zie website: https://willemgroenewoud2.nl

    Redactie "De Ban"

    Dit is heel bijzonder dat je als redactie van de Ban zo'n mail binnenkrijgt. gelijk gekeken op de website van Willem Groenewoud en dan zie je dat deze kunstenaar prachtige schilderijen maakt. Maar dan komt de vraag naar voren wie is Willem Groenewoud

    Willem groenewoud is fijnschildr en woont in Heeten. Dochter Elleke met haar gezin woont in Wijnjewoude en zodoende is deze kunstenaar hier regelmatig te vinden. Willem kwam via zijn opleiding aan de kweekschool in aanraking met verschillende teken-en schildertechnieken. In 1979 nam hij deel aan de nationale kopieerwedstrijd te Bunnik. Zijn werk de "De violist" (een kopie naar Adriaan van Ostade) werd bekroond door de bekende kunstschilder Carel Willink en Sylvia Quiel. Na dit succes volgde hij zijn eigen weg in de schilderkunst. Zo ontstonden talloze stillevens, landschappen, portretten, schilderijen van planten en dieren maar ook werken die gekenmerkt worden door een sociaal maatschappelijk element zoals het bekende schilderij; "Vijf voor twaal"(opwarming van de aarde), "Why"(aanslag Twintowers, "Drijfvuil"( Opsterlandse Compagnonsvaart),. "The elephant trousers(aandacht voor de gekwelde en geplaagde mens) en het pas gemaakte schilderij "De schreeuw"( aandacht voor de boerenbevolking. Met zijn serie de "Toekomstige mens" werpt Willem Groenewoud zelfs een blik in de verre toekomst!


    www.willemgroenewoud2.nl
  • 'De Stentor'

    HEETEN In het woon-en zorgcentrum Stevenskamp in Heeten is een expositie ingericht van olieverfschilderijen van Willem Groenewoud ( 70) uit Heeten. De kunstwerken zijn tot eind december van dit jaar dagelijks te bezichtigen. Het is voor de tweede keer in bijna dertig jaar dat de Heetenaar in dit centrum exposeert. Dit keer met een zeer fraaie maar vooral bijzondere veelzijdige collectie van schilderijen met oog voor de hedendaagse gebeurtenissen en de schoonheid van het aardse leven. Groenewoud heeft naar eigen zeggen in de loop der jaren op het gebied van de schilderkunst een grote ontwikkeling doorgemaakt. ,,Ik heb meer oog gekregen voor de sociaal/maatschappelijke elementen in het leven en voor het vele schoons wat onze aarde te bieden heeft. Ik schilder realistisch en ben niet meer de schilder die alleen maar mooie plaatjes schildert. Die maatschappelijke betrokkenheid verbeeld ik in de schilderijen: ‘Why- 9-11-2001, ‘Vijf voor twaalf’ en ‘The elephant trousers’. Aandacht voor het bijzondere, het schone in ons leven zijn onder andere te zien in de werkjes ‘eindelijk vrij’, ‘de voze spruitkoolsteel’, ‘de kweeperen van kasteel Schoonheten’, ‘een nieuwe lente een nieuw geluid’ etc. Ook heb ik me de vraag gesteld en op het doek vastgelegd hoe de mens er over tien miljoen jaren uit zal zien. Ik breng iets tot uitdrukking. Ik geef iets door. Soms is het een boodschap, soms een geraakt zijn, een kijk in het verleden of een blik in een verre toekomst. De laatste jaren bespeur ik bij me zelf ook een ontwakend oog voor al het moois om mij heen. Wie herinnert zich niet de tijd dat we als kind liggend in het gras allerlei figuren zagen in de voorbijtrekkende wolken of de fantasierijke figuren in de noesten van hout. Ik aanschouw met een soort onbevangenheid de dingen om me heen. En al dat moois dat er gelukkig nog te zien valt brengt mij in verwondering. Schilderijen die ik vroeger nooit gemaakt zou hebben reken ik nu tot mijn mooiste werken, niet omdat ze zo kunstig gemaakt zijn maar veelmeer omdat ze zo bijzonder zijn in hun bestaanswijze, hun kleurenpracht, het fragiele en unieke".Groenewoud kan er uren over praten en wil op zijn eigen manier genieten van het leven van alledag en al het moois om hem heen. Schilderen uitsluitend met olieverf is zijn passie.,,Ik ben er zeker twee tot drie dagen in de week mee bezig. En ik maak ook de lijsten zelf ". Daarnaast schaatst, fietst en speelt hij tennis.,, Ik probeer in goede conditie te blijven en geniet met volle teugen als ik in mijn atelier aan het werk ben. Schilderen is geen werk, dat is heerlijk ontspannen bezig zijn".Groenewoud, zijn werken worden vaak vergeleken met het werk van Henk Helmantel, kan het weten. Tekenen vond hij vroeger heel leuk. Dat is hij blijven doen tot hij een schildersetje cadeau kreeg. Toen maakte het potlood eind jaren zeventig plaats voor het penseel en kwamen er prachtige schilderijen van zijn hand. Een buurman attendeerde hem om eens mee te doen aan een landelijke kopieerwedstrijd. Van de 140 deelnemers werd Groenewoud met ‘De violist’ derdes. ,,Dat was voor mij toen een geweldige stimulans om door te gaan ook omdat ik uit handen van Carel Willink een prachtige mooie schilderkist kreeg". Alles wat Groenewoud schilderen ziet hij als een uitdaging om er iets moois van te maken.,,Soms zie ik zelf wat of een ander maakt mij op iets attent. Het komt altijd goed. Ik moet er soms wel hard voor werken. Maar ik stop pas als ik over het eindresultaat tevreden ben. En dan laat ik de beoordeling aan de kijker over".Voor meer informatie zie website: www.willemgroenewoud2.nl Bron: De Stentor. Sallands Dagblad Joke Solen.

    Download PDF